Reklamační řád
Příloha č.2
Reklamační řád
obchodní společnosti
TELMO a.s.,
se sídlem Štěrboholská 560/73, Hostivař, 102 00 Praha 10,
IČ: 473 07 781,
zapsané v obchodním rejstříku, vedeném Městským soudem
v Praze, oddíl B, vložka 20073,
pro prodej zboží prostřednictvím on-line obchodu umístěného
na internetové adrese
Tento reklamační řád byl zpracován dle ustanovení zákona
č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
a zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon“) a vztahuje se na spotřební zboží (dále jen „zboží“),
u něhož jsou v záruční době uplatňována práva kupujícího z odpovědnosti za vady
(dále jen „reklamace“). Tento reklamační řád upravuje vztahy mezi prodávajícím a kupujícím při
reklamaci zboží zakoupeného u prodávajícího.
Není-li v tomto řádě uvedeno jinak, je kupujícím myšlen
spotřebitel. Kupující je povinen seznámit se reklamačním řádem jakož i všeobecnými
obchodními podmínkami společnosti TELMO a.s. ( dále jen VOP). Uzavřením kupní
smlouvy dává kupující souhlas s tím to Reklamačním řádem
Dle
§ 2 odst 1. písma, zákona
č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, se spotřebitelem rozumí fyzická
osoba, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci
samostatného výkonu zaměstnání.
Prodávající odpovídá kupujícímu, že
zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v
době, kdy kupující zboží převzal,
·
má zboží vlastnosti,
které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, takové vlastnosti, které
prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na
povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
·
se zboží hodí
k účelu, který pro jeho použití prodávající uvádí nebo ke kterému se zboží tohoto
druhu obvykle používá,
·
zboží odpovídá
jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo předloze, byla-li jakost nebo
provedení určeno podle smluveného vzorku nebo předlohy,
·
je zboží v
odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a
· zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů.
Práva z vady zboží
Nemá-li zboží výše uvedené
vlastnosti, může kupující požadovat i dodání nového zboží bez vad, pokud to
není vzhledem k povaze vady nepřiměřené, ale pokud se vada týká pouze součásti zboží,
může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to možné, může odstoupit
od smlouvy.
Je-li to však vzhledem k povaze
vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit bez zbytečného odkladu, má kupující
právo na bezplatné odstranění vady.
Právo na dodání nového zboží, nebo
výměnu součásti má kupující i v případě odstranitelné vady, pokud nemůže zboží
řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad. V
takovém případě má kupující i právo od smlouvy odstoupit.
Neodstoupí-li kupující od smlouvy
nebo neuplatní-li právo na dodání nového zboží bez vad, na výměnu jeho součásti
nebo na opravu zboží, může požadovat přiměřenou slevu. Kupující má právo na
přiměřenou slevu i v případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez
vad, vyměnit jeho součást nebo zboží opravit, jakož i v případě, že prodávající
nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy kupujícímu
působilo značné obtíže.
Právo z vadného plnění kupujícímu
nenáleží, pokud kupující před převzetím zboží věděl, že má zboží vadu, anebo
pokud kupující vadu sám způsobil.
Kupující sdělí prodávajícímu výběr svého
konkrétního práva z vadného plnění. Tuto volbu nelze bez souhlasu
prodávajícího změnit, ledaže kupující zvolil opravu věci a ta není objektivně
možná. Pokud kupující právo nezvolí,
může prodávající vadu odstranit podle
své volby
Lhůty
Kupující je oprávněn uplatnit právo
z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od
převzetí. Projeví-li se vada v průběhu dvanácti (12) měsíců od převzetí, má se
za to, že zboží bylo vadné již při převzetí.
Záruční doba začíná běžet převzetím
zboží kupujícím. Záruční doba pro kupujícího - spotřebitele činí 24 měsíců,
avšak pro kupujícího, který při uzavírání a plnění smlouvy jedná v rámci své
obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti, činí záruční doba pouze 12 měsíců.
Záruční doba se prodlužuje o dobu, po kterou bylo zboží v záruční opravě. V
případě výměny zboží začíná běžet nová záruční doba.
Ostatní
Odpovědnost prodávajícího za vady
se nevztahuje na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním, u zboží
prodávaného za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána, u
použitého zboží na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou zboží
mělo při převzetí kupujícím, nebo vyplývá-li to z povahy zboží.
Na žádost kupujícího je prodávající
povinen poskytnout kupujícímu písemné potvrzení o povinnostech z vadného plnění
v rozsahu stanoveném zákonem (záruční list). Umožňuje-li to povaha zboží,
postačuje namísto záručního listu vydat kupujícímu doklad o zakoupení zboží (fakturu),
obsahující údaje, které musí obsahovat záruční list. Záruční list musí mimo
jiné obsahovat obchodní firmu prodávajícího, jeho IČ a sídlo. Pokud je
poskytována delší než zákonná záruka, prodávající určí podmínky a rozsah
prodloužení záruky v záručním listě.
Kupující je oprávněn odstoupit od
smlouvy ve všech případech stanovených zákonem. Odstoupení je vůči prodávajícímu
účinné od okamžiku, kdy je mu doručeno prohlášení kupujícího o odstoupení od
smlouvy, pokud jsou splněny všechny nutné zákonné podmínky. V případě
odstoupení od smlouvy se smlouva od počátku ruší a smluvní strany jsou si povinny
vrátit vše, co si na jejím základě poskytly. V případě zrušení smlouvy z důvodu
uplatnění práv plynoucích z odpovědnosti za vady, vrací kupující plnění, které
mu poskytl prodávající, pouze v rozsahu, v jakém je to v dané situaci
objektivně možné.
Vyřízení reklamace
V případě, že kupující využije
svého práva vyžadovat odstranění vad zboží opravou a v záručním listu je pro
účely záručních oprav zboží určený podnikatel odlišný od prodávajícího, jehož
sídlo či místo podnikání je ve stejném místě jako v případě prodávajícího nebo
v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na záruční opravu u
podnikatele uvedeného v záručním listu. Tyto informace lze případně nalézt v
dokladu, který nahrazuje záruční list.
Kupující je oprávněn vyžadovat záruční opravu v autorizovaných servisních střediscích, jejichž seznam je přiložen k dokumentaci ke zboží, případně jej sdělí prodávající na dotaz kupujícího.
Reklamace včetně odstranění vady
musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode
dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s kupujícím nedohodnou na delší
lhůtě. Po uplynutí této lhůty se kupujícímu přiznávají stejná práva, jako by se
jednalo o podstatné porušení smlouvy.
Běh lhůty pro vyřízení reklamací je
pozastaven v případě, že prodávající neobdržel veškeré podklady potřebné pro
vyřízení reklamace (části zboží, jiných podkladů apod.). Prodávající je povinen
si vyžádat doplnění podkladů od kupujícího v nejkratší možné době. Lhůta je od
tohoto data pozastavena až do dodání vyžádaných podkladů kupujícím.
Za situace, kdy je potřeba zboží
zaslat prodávajícímu nebo servisnímu středisku, si kupující ve vlastním zájmu
vede tak, aby bylo zboží zabaleno do vhodného a dostatečně chránícího obalového
materiálu vyhovujícího nárokům přepravy křehkého zboží, a to včetně veškerého
příslušenství a označí zásilku příslušnými symboly.
Servisní středisko po řádném
vyřízení reklamace vyzve kupujícího k převzetí opraveného zboží.
Nárok na uplatnění záruky zaniká v
případě neodborné montáže nebo neodborného uvedení zboží do provozu, stejně
jako při neodborném zacházení s ním, tj. zejména při používání zboží v
podmínkách, které neodpovídají svými parametry parametrům uvedeným v
dokumentaci ke zboží.
Při jakékoli návštěvě servisního
technika u kupujícího je třeba, aby byl vyhotoven protokol o zjištěných
závadách a formě jejich odstranění. Bez takovéhoto protokolu není návštěva
servisního technika brána v potaz.
V případě odstoupení od kupní
smlouvy či poskytnutí slevy z kupní ceny je příslušná platba vrácena kupujícímu
převodem na bankovní účet nebo předána v hotovosti na pokladně v sídle společnosti
nebo na některé z provozoven (poboček).
Náklady reklamace a řešení sporů
Je-li reklamace uznána za oprávněnou, má kupující právo na úhradu
účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním svého práva.
V případě, že prodávající reklamaci zamítne jako neoprávněnou, může se
kupující, nebo po dohodě s prodávajícím obě strany, obrátit na soudního
znalce z oboru a vyžádat si zpracování nezávislého odborného posouzení vady.
V případě, že dojde mezi prodávajícím
a kupujícím ke vzniku spotřebitelského sporu z kupní smlouvy, který se
nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, může kupující podat návrh na mimosoudní
řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských
sporů, kterým je:
Česká obchodní
inspekce
Štěpánská
567/15, 120 00 Praha 2
IČ: 000 20 869
Email: adr@coi.cz
Web: https://adr.coi.cz/cs
Kupující může využít rovněž platformu pro řešení sporů online, která je zřízena Evropskou komisí na adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Evropské spotřebitelské centrum Česká republika, se sídlem Štěpánská 796/44, 110 00 Praha 1, internetová adresa: http://www.evropskyspotrebitel.cz, je kontaktním místem podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne 21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení spotřebitelských sporů on-line).
Kupující –
podnikatel
Kupující -
podnikatel je osoba, která při uzavírání
a plnění smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti.
Je-li
kupující podnikatel, řídí se uplatnění práv za vady příslušnými ustanoveními z.č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Záruční
doba pro kupujícího - podnikatele je 24 měsíců.
Prodávající se zavazuje rozhodnout o reklamaci ve lhůtě do 30 dnů od jejího
uplatnění. O tomto rozhodnutí bude kupující podnikatel informován na kontaktním
e-mailu. Prodávající a kupující -podnikatel se zavazují, že veškeré spory
plynoucí z vad zboží budou řešit smírnou cestou. V případě, že
k smírnému řešení nedojde, rozhodne ve věci věcně a místně příslušný soud.
Závěrečná ustanovení
Tento reklamační řád nabývá
účinnosti dne 1.1.2022. Změny reklamačního řádu vyhrazeny.